۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

کشف الاسرار . نوشته خمینی

کشف‌الاسرار کتابی از سید روح‌الله خمینی است که ظاهراً در اواخر دهه ۱۳۲۰ و پس از پایان حکومت رضاشاه پهلوی تألیف شده‌است. این کتاب ردیه‌ای است بر جزوه‌ای که در سال ۱۳۲۲ در نقدِ عقاید شیعهٔ امامیه، در هفته‌نامهٔ پرچم، از علی اکبر حکمی زاده و با عنوانِ اسرار هزار ساله به چاپ رسیده بود. در این کتاب، آیت‌الله روح‌الله خمینی بیان نموده‌است که امام دوازدهم مسؤولیت حفظ امت را به مجتهدان واگذار کرده است؛ هر چند مجتهدان باید خود را از دولت دور نگه دارند و آن را چون شر لازم قلمداد و تحمل نمایند. آیت‌الله خمینی در کشف‌الاسرار اقتدار سیاسی عالی برای علما در نظر می‌گیرد، اما تنها هنگامی می‌بایست آن را به کار بندند که حکومت آشکارا به حریم شریعت تجاوز می‌کند.

وی در این کتاب می‌نویسد: << ما ذکر کردیم که هیچ فقیهی نگفته تا کنون و در کتابی هم ننوشته که ما شاه هستیم. یا نگفته که سلطنت حق ماست. آری آن طور که ما بیان کردیم، اگر سلطنت و حکومتی تشکیل شود، هر خردمندی تصدیق می‌کند که آن خوب است و مطابق با مصالح کشور و مردم است. البته بهترین تشکیلات آن است که بر اساس احکام خدا و عدل الهی باشد، لکن اکنون که آن را از آن‌ها نمی‌پذیرند، این‌ها هم با این هیچ‌گاه مخالفت نکرده و نمی‌خواسته‌اند که اساس حکومت را بر هم بزنند.>> 


ظاهرا این کتاب در ایران ممنوع الچاپ است و دلیل اصلی آن زیر سوال رفتن منطق اسلامی و همچنین اساس حکومت اسلامی به سبک نظام جمهوری اسلامی در ایران است .

هیچ نظری موجود نیست: